top of page

Що таке хакатон і чим він може бути корисним



Перший в історії хакатон не мав нічого спільного с комп’ютерами або IT. Його провели майже 100 років тому, у 1929 році, в Індії, а організатором був сам Махатма Ганді. На початку 30-х років в країні проводили політику сприяння розвитку внутрішнього текстильного виробництва. Аби просувати ідею ручного прядіння, Ганді оголосив конкурс ідей на найкращий дизайн. Усі складові справжнього хакатону були в наявності: обмежений час, велика кількість людей в одному приміщенні розробляли свої ідеї. Справжній бум хакатонів прийшовся на кінець 90-х років минулого століття. Нині хакатони програмістів, дизайнерів, тестувальників або інших IT-фахівців — дуже розповсюджена практика. Розповідаємо про основи: навіщо потрібні хакатони, як до них готуються та яку користь можна від них отримати. 



Що таке хакатони?


Слово «хакатон» — це поєднання слів «хак» (хакнути, зламати)  і «марафон». По суті, це марафон для хакерів. Проте в цьому випадку хакери — це фахівці, що досліджують нові ідеї й можливості у своїй сфері.


Хакатон — це захід, проведений компанією чи організацією, яка прагне отримати високоякісне рішення завдяки співпраці внутрішніх або зовнішніх експертів. Формат хакатону часто є конкурентним, тобто учасники змагаються між собою з метою створити найкращий продукт чи рішення. 


Наприклад, якщо компанія хоче створити абсолютно нову операційну систему, вона організовує хакатон, на який запрошує 10 стартапів чи команд розробників. Кожна команда пропонує своє рішення. Журі вибирає найкращий продукт та вручає приз. Після хакатону компанія може вирішити укласти контракт із переможцями. 

Попри те, що більшість хакатонів пов'язані з програмуванням та ІТ, багато інших галузей також йдуть по їхніх слідах. Сьогодні можна знайти хакатони в галузі HR, економіки, музики та інших.


Хакатон з маркетингу в Genesis

Сучасні хакатони привертають спонсорів, партнерів і рекрутерів. Окрім роботи над рішенням, учасники хакатону беруть участь в майстер-класах, роблять презентації, взаємодіють зі менторами, спілкуються з рекрутерами тощо. 



Історія появи хакатонів 


Перший документально зафіксований хакатон відбувся 4 червня 1999 року в канадському місті Калгарі в межах конференції, яку проводила компанія OpenBSD (організовує хакатони й донині). Група з 10 розробників об'єдналася, щоби протягом двох днів знайти та виправити вразливості в стандартній рамці для захисту IP-зв'язку в інтернеті, відомій як IPSEC. Ці першопрохідці IT-хакатонів повністю інтегрували перші стеки IPv6 та IPSEC в операційну систему. 


З середини 2000-х років хакатони стали більш поширеними й вважалися серед інвесторів та IT-бізнесів способом швидкої розробки нових програмних технологій або нових ніш для вкладання коштів. Деякі відомі компанії були створені на хакатонах, наприклад GroupMe, яка з'явилася на хакатоні конференції TechCrunch Disrupt у 2010 році. Наступного року вона була куплена компанією Skype за $85 млн. 


Види хакатонів


Існує низка різних класифікацій хакатонів. Найпоширеніші критерії, за якими розділяють типи хакатонів, — це орієнтованість на середовище та формат. 


За орієнтованістю на середовище хакатони поділяються на зовнішні й внутрішні. Перші спрямовані на зовнішню спільноту — розробників, дизайнерів та інших фахівців з різних компаній. Часто такі заходи проводяться для побудови бренду, стимулювання інновацій та отримання нових ідей. 


Внутрішні хакатони проводяться для співробітників компанії з метою переосмислення старих підходів та ідей, формування командного духу та розв'язання внутрішніх проблем. 


До прикладу, Google, Whirlpool та Meta проводять внутрішні хакатони з метою культивування інноваційних підходів у створенні продуктів їхніми співробітниками. Кнопка Like, виклик чату та стрічка новин Facebook були створені під час внутрішніх хакатонів компанії. 


За форматом хакатони поділяються на такі типи: 


  • Традиційні хакатони — події, під час яких учасники працюють разом протягом 24-48 годин, фокусуючись на різноманітних викликах. В процесі відбувається поглиблення в інтенсивну командну роботу, а ідеї трансформуються у реальність в межах жорсткого таймінгу. 


  • Дататони — заходи, орієнтовані на роботу з даними, з акцентом на їх аналіз та візуалізацію. Це своєрідні лабораторії для фахівців по роботі з даними, які надають можливість розуміти патерни даних та перетворювати їх на дієві рішення.


  • Кодфести — заходи, орієнтовані суто на програмування та алгоритмічні вміння. Це платформи для вдосконалення навичок кодингу та участі в конкурентному розв'язанні проблем.


  • Хардверні хакатони — заходи, спрямовані на створення чи удосконалення фізичних пристроїв. Вони дають можливість розуміти взаємодію апаратної та програмної частин, акцентуючи на дизайні та застосуванні у реальному житті.


  • Віртуальні хакатони — онлайн-виклики, які ламають географічні бар'єри та збирають талановитих фахівців з усього світу. 


Що потрібно для участі у хакатоні?


Команда 


Створення ефективної команди починається з перегляду свого нетворку для пошуку потенційних партнерів. Успішна команда хакатону — це та, яка має різноманітні навички та експертизу. Ця різноманітність може бути великим активом у вирішенні різних аспектів проєкту. Шукайте людей з навичками програмування, дизайну та UX, проджект-менеджменту та фахівця зі знаннями в конкретному домені (залежно від теми хакатону). Це непогана база для створення успішного проєкту. 


Цілі 


Перед початком хакатону важливо визначити чіткі цілі для команди та проєкту. 

Що ви плануєте побудувати під час хакатону? Визначте основні функції та можливості, які ви хочете включити у свій проєкт. Обговоріть цілі вашої команди та переконайтеся, що всі учасники погоджуються із тим, що ви хочете досягти.


Окрім цього, кожен з команди має розглянути особисті цілі. Хочете отримати нові навички, встановити нові зв'язки чи просто весело провести час? Розуміння ваших особистих мотивацій допоможе вам залишитися фокусованими. 


Інструменти 


Хакатони часто мають конкретні вимоги, інструменти та технологічні стеки, якими команди мають користуватись. Важливо переконатись, що усі члени команди володіють необхідними мовами та фреймворками. Те саме стосується середовища розробки — його бажано налаштувати напередодні. Це включає встановлення необхідного програмного забезпечення, бібліотек та інструментів розробки.


Потрібно також використовувати системи контролю версій, такі як Git, для ефективної співпраці з командою та відстеження змін у коді.


Необхідні речі 


Перш ніж вирушити до місця проведення хакатону або починати подію онлайн, переконайтеся, що ви зібрали все необхідне. Мова йде про технічне обладнання та особисті речі. По-перше, це ноутбуки, зарядні пристрої та всі необхідні додаткові гаджети (миша, клавіатура тощо). По-друге, варто взяти будь-які надруковані чи цифрові документи, нотатки або посібники, які можуть бути корисні для проєкту. По-третє, це особисті речі: документи, зручний одяг, вода, снеки та все інше, що може знадобитися вам для збереження енергії та концентрації під час події. 


Якщо хакатон проходить вночі або триває протягом кількох днів, розгляньте можливість взяти спальний мішок, подушку чи інші предмети, які допоможуть вам відпочити під час перерв. 



Marketing Hackathon в Genesis


Освітній напрям Genesis Academy регулярно організовує зовнішні хакатони у різних сферах — від дизайну до рекрутингу


В листопаді 2023 року відбувся черговий хакатон — цього разу для маркетологів. Marketing Hackathon — одноденне змагання для фахівців у сфері маркетингу. Упродовж одного дня учасники розробляли стратегію виходу на ринок нового ІТ-продукту — цифрового сканера чеків — та рахували юніт-економіку. У заході взяли участь маркетологи та спеціалісти performance-маркетингу, світчери та студенти 2-6 курсів, які хочуть розвиватися у цій сфері. 




Учасники працювали в малих командах разом із менторами з — досвідченими Senior та С-level фахівцями з Genesis, компаній екосистеми — Universe, OBRIO, а також партнерських бізнесів — Headway та SKELAR. Всі вони мають багаторічний досвід запуску ІТ-продуктів на міжнародні ринки та допомагали учасникам розібратися з нюансами маркетингу у продуктовому ІТ. 



«Хакатони дають учасникам можливість отримати класний практичний досвід. Під час маркетинг-хакатону учасники змогли на практиці спробувати те, про що мали лише теоретичне уявлення — порахувати юніт-економіку, розробити стратегію виходу на продукту на ринок. По-друге, хакатон — це завжди дуже насичений нетворкінг. Це можливість познайомитись та поспілкуватись із колегами по ринку, або із тими, хто цікавиться тим же, що і ти. По-третє, це можливість отримати job offer від компанії, яка організовує захід. Коли ти відгукуєшся на вакансію онлайн, то ти один серед тисяч, а на хакатоні ти один серед десятків. Це суттєво підвищує шанси на успіх. Цього разу ми зробили три найми в бізнеси екосистеми Genesis з маркетинг-хакатону» — розповів Іван Антонюк, Education Project Specialist в Genesis Academy. 


Фахівці-маркетологи, які хочуть поглибити свої знання, мають змогу долучитися до курсу про диджитал-маркетинг в продуктовій IT-компанії Marketing School від Genesis Academy.


Підписуйся на нашу розсилку та отримуй корисні матеріали першим!

Надаючи вашу електронну адресу, ви погоджуєтесь з нашою Політикою приватності.

Дякуємо, що підписалися.

image-from-rawpixel-id-5996033-png.png
bottom of page