top of page

Навчити студентів створювати ІТ-продукти. Чому розробники викладають у ЗВО



Згідно з опитуванням освітнього департаменту Genesis, 95% студентів українських ЗВО відчувають нестачу практичної складової в навчальних програмах. Тому університети активно запрошують до викладання спеціалістів із індустрії. Проте читати курс на постійній основі та одночасно будувати карʼєру — складно. Щоби підсилити академічну експертизу бізнес-досвідом, освітній департамент Genesis допомагає зацікавленим співробітникам створювати навчальні дисципліни та запускати курси в університетах-партнерах. Прийти на пару до студентів та викласти матеріал — лише вершина айсберга. «Під водою» — багато годин додаткової роботи, частину якої бере на себе команда Genesis Education.


Андрій Скрипник, СЕО Promova, Олег Лавренко, СТО в AMO, та Олесь Дібрівний, Unity Developer в Keiki, розповіли, як повернулися до аудиторій університетів, щоби викладати. Вони описали, яким ключовим скілам намагаються навчити своїх студентів, що в цьому процесі найскладніше та чому масштабували викладання на свою команду. Як полегшити життя розробникам-викладачам та зекономити їм до 15 годин щотижня, поділилася Каріна Плахотнюк, Education Project Specialist в освітньому департаменті Genesis.



Чи можна викладати без бюрократії


Менеджер освітньої програми допомагає тим, хто вже викладає в ЗВО, а також залучає нових спеціалістів із сильною експертизою. Якщо у когось з потенційних лекторів немає відповідного наукового ступеня, щоби самостійно вести курс, освітня програма запускається спільно із представником університету.


«Наша команда намагається створити такі умови, щоб лектори могли сфокусуватися суто на викладенні матеріалу та перевірці знань. Для цього треба зняти зайве навантаження — від багаторівневих погоджень програми, допомоги з веденням документації до комунікації з кафедрою та студентами. Так нам вдається зекономити нашим лекторам багато годин щотижня», — Каріна Плахотнюк, Education Project Specialist.


З 2019 року Genesis Education інтегрувала 20 дисциплін в освітній процес КНУ імені Тараса Шевченка, КПІ ім. Ігоря Сікорського та Києво-Могилянської академії у напрямах iOS, DevOps, Back-end, GameDev, Product & Business Analytics. Загалом до викладання долучилися близько 50 спеціалістів з екосистеми бізнесів Genesis та компаній-партнерів.




Про відрахування, три формати навчання та соціальний борг


У старших класах мені довелося змінити школу через переїзд у Київ. У новому закладі рівень викладання був значно нижчий, тому мені стало нецікаво, і я почав працювати на фрилансі. Повністю сфокусувавшись на перших проєктах, я розлінився вчитися. З цим настроєм вступив до КПІ на ФІОТ, де очікував, що мені все будуть закривати, як і до цього. Звідти мене відрахували після першого ж семестру, про що заступник декана повідомив лише після двох тижнів нового семестру. Я ходив на пари та навіть не знав про відрахування. Наступного року я знову склав вступні іспити та поновив навчання.


Працюючи ще зі школи в розробці, я міг порівняти те, що викладають, з реальними завданнями в продакшені. Ми постійно жалілися на те, що не вистачає лекторів-практиків, які б давали актуальні знання.


Коли я закінчив магістратуру 2017 року, мені зателефонувала та сама людина, яка шість років тому мене відрахувала, і запропонувала викладати мобільну розробку на ФІОТ. Я сказав, що подумаю, хоча в ту ж секунду розумів, що моя відповідь — «так». По-перше, це було цікаво. По-друге, повернути знання до альма-матер я вважав своїм соціальним боргом. По-третє, я стільки років шкодував про нестачу викладачів-практиків, відмовитись від цієї пропозиції було б лицемірством.


Для мене КПІ — це особливе місце, де можна доторкнутися до чогось давнього та стати частиною великої історії. Більшість бюрократичних та організаційних питань з відомостями, розкладами, погодженням мені допомагали закривати на кафедрі. Моїми завданнями було прийти, прочитати лекцію, відповісти на запитання, перевірити знання та прийняти іспит в кінці семестру. З 2019 року з менеджментом курсу допомагала команда Genesis Education.


Головний секрет усіх публічних спікерів: у той момент, коли ти починаєш готувати матеріал, тобі здається, що ти повний нуль у цій темі. Тоді шукаєш інформацію, читаєш, глибше розбираєшся. Це і було моєю мотивацією: покращувати знання в тому, що я любив. Для мене це був win-win: я навчаю й одночасно навчаюся сам.

Курс, який я читав, був спеціалізованим з фокусом саме на iOS. До 3-4 курсу студенти зазвичай обирали спеціалізації (бекенд / фронтенд / геймдев), тому тих, кого цікавила саме мобільна розробка, було не так багато — до 30%. Я пропонував студентам обʼєднуватись у проєктні групи та створювати мобільні застосунки в команді, де кожен виконував свою частину роботи. Наприкінці курсу вони захищали свої проєкти.


За весь час я відрахував десь трьох-п'ятьох людей через те, що вони нічого не робили. Коли ти весь семестр не ходиш, не здаєш жодної роботи, а потім приходиш на другу перездачу іспиту і питаєш, чи можна щось встигнути зробити, так нічого і не підготувавши, відповідь: «Ні, вибач, не можна».



Один з найважливіших скілів розробника — швидко знаходити інформацію. Не можна знати всього, але треба мати загальне уявлення, передбачати майбутні кроки та вміти шукати відповіді. Цьому я і навчаю студентів.


З початком карантину навчання перейшло в онлайн. Тоді ж проєкт Promova почав стрімко зростати, і робоче навантаження значно виросло. Ми спробували показувати лекції в записі та додатково проводили інтерактиви, Q&A-сесії та офлайн-зустрічі. Це було три різних досвіди, найкращим з яких вважаю офлайн.


Раніше я багато програмував та брав участь у розробці особисто. Останні два роки роль СЕО потребує все більше менеджерського часу, і приділяти достатньо уваги технічній стороні вже не можу. Відповідно читати деякі лекції запрошую колег-розробників із Boosters, а сам закриваю інші питання та паралельно міркую над новим курсом, більш релевантним до того, чим я займаюся сьогодні. Якщо викладати те, з чим ти не працюєш постійно, це перейде в той самий формат, на який я жалівся, коли був студентом.




Про масштабування, несподівані запитання та студентські дедлайни


Перший досвід лектора я отримав всередині команди: розповідав девелоперам про інфраструктуру, а тестувальникам та DevOps-інженерам — про розробку. Це підвищило ефективність команди, і я почав масштабувати досвід — викладати в рамках внутрішніх і зовнішніх освітніх програм з командою Genesis Education. Згодом — вже в університетах.


Один із викликів — «запакувати» у 16 лекцій предмет, який вивчають роками. Я намагаюся не давати занадто складних штук. Головне, щоби слухачі отримали загальне розуміння та контекст, що це за дисципліна, для чого вона потрібна, і що треба надалі вивчити, щоби реалізуватися в цьому домені. Прогрес завжди видно по студентах: спочатку їм взагалі нічого не зрозуміло, а з кожною наступною лекцією — лише точково.


Перед запуском курсу я морально готувався, що не всім буде цікаво. Але після першої лекції не очікував, що так багато студентів будуть уважно слухати та ставити багато запитань.


Якось на одній з лекцій про життєвий цикл софта ми розглядали різні підходи колективної розробки в рамках одного репозиторію. В одному з флоу від студентів прилетіло питання: а як керувати стейтментом бази даних, маючи лише одну гілку, щоби нічого не зламалося? Це дуже влучне питання рівня advance, яке мене приємно вразило. Довелося поміркувати, перш ніж дати відповідь.

Питання з «домашками» — це те, що мене веселить і спантеличує одночасно. На кожному курсі ми чуємо класичні «відмазки» на кшталт «у мене боліла нога», «возив кота бабусі мого друга до ветеринара» тощо. Коли на роботі хтось з команди не вклався в дедлайн, знаєш що робити, а зі студентами — ні. З одного боку, не хочеться їх демотивувати, а з іншого — їм корисно знати, що таке дедлайн.


Спочатку я викладав самостійно, а потім із командою вирішили, що було б корисним челенджем розширити викладацький склад. Так, минулого року ми прочитали два великих курси, який викладали 10 людей з AMO.


Участь в наймі, співбесідах та перевірка тестових завдань — суттєва складова роботи на менеджерській позиції. Часто помічаю, що кандидати можуть виконувати певні задачі, але не мають глибини розуміння теми, не вміють працювати з оптимізацією, переосмислювати процеси. Умовно вони знають один інструмент та «затикають ним усі діри». В ІТ це працює не так. Замість чергового фреймворку важливіше розібратися в Computer Science та інших фундаментальних речах. Тому викладання для мене — це інвестиція в те, щоби вивести ІТ в Україні на новий рівень. А якщо пощастить, колись я побачу на співбесіді свого колишнього студента, який розумітиме інженерну культуру нашої компанії.




Про здобуття PhD, відмову від теорії та досягнення студентів


Моя історія викладання почалася ще до того, як я став розробником. В аспірантурі Державного університету телекомунікацій, де я навчався, викладання — одна з вимог. Протягом першого семестру я викладав C# та технічну англійську, з наступного року — Unity. У мене було близько шести пар на тиждень: я читав лекції для чотирьох груп, проводив практичні, лабораторні та приймав іспити. Фактично це була фултайм-робота. Паралельно я писав дисертацію за спеціальністю «Компʼютерна інженерія».

Викладаючи, я швидко та глибоко занурювався в матеріал. Це дало змогу невдовзі знайти роботу в геймдеві та посилити експертизу практикою.


Цього року разом з командою Genesis Education ми запустили курс з геймдеву в КПІ. В ньому я не відповідаю за організаційні моменти та не комунікую з університетом, тому стало значно легше.


Щороку я переробляю курс. Причина не в тому, що інформація застаріває, а скоріше через перфекціонізм. Постійно практикуючи свій предмет, я вивчаю нові підходи, прокачую знання, і хочеться ділитися цим зі студентами.


Згадую перший семестр, і стає дещо соромно за рівень матеріалу — зараз здається, що я давав недостатньо практики, оскільки ще не працював в цій сфері повноцінно. Коли зростаєш як розробник, у тебе змінюється думка, що потрібно студентам. Згодом я зосередився на практичних заняттях, адже специфіка предмета в тому, що одразу треба пробувати писати код. Курс побудований таким чином, що в кінці семестру студенти створюють власні ігри.


Найцікавіше у викладанні — спостерігати прогрес студентів. Дуже радію, коли вони знаходять роботу за спеціальністю або беруть участь в геймджемах і показують там високі результати. Один зі студентів якось зробив хороший піксельний арт, і в нього вийшла дійсно крута гра. Але навіть найбільш мотивованим студентам треба не давати розслаблятися, бо вони швидко стають лінивими. Найскладніше — знайти в собі мотивацію викладати, якщо студенти цього не хочуть.

Чим кращим професіоналом ти стаєш, тим більшим стає барʼєр зі студентами, адже складні речі здаються простими. Я регулярно питаю, чи підходить їм швидкість викладання матеріалу, намагаюся адаптуватися під них.


Найпоширеніше питання студентів: «Я зробив так само, але воно не працює. Чому?». Також вони часто питають про нові технології, з якими я не знайомий. Річ у тім, що більшість оновлень в Unity випускаються доволі «сирими», і протягом перших кількох років їх не використовують в проєктах. Студенти дуже люблять слідкувати за ними.




Як заощадити лектору до 15 годин на тиждень. Задачі менеджера освітньої програми


Менеджмент освітнього процесу займає значно більше часу, ніж сам освітній процес. Він починається не з підготовки до першої лекції, а мінімум за дев'ять місяців до цього. Щоби запустити курс, компанія має пройти попередні етапи та заручитися підтримкою університету загалом та окремих факультетів. Для проходження цієї процедури в Genesis створена окрема команда. Вона знайомиться з факультетом, обговорює спільні цілі, шукає точки дотику між експертизою компанії та предметами, що викладаються. Надалі укладається договір про співпрацю з університетом та починається комунікація з гарантами освітніх програм, завідувачами кафедр та адміністраціями факультетів.


Якщо все складається успішно, далі команда проходить етапи погоджень, планування та оформлення відповідної документації, перш ніж лектор зможе прийти до студентів та поділитися знаннями.


Етапи запуску навчального курсу:

  • Етап 0. Знайомство з університетом, попередні переговори та підписання меморандуму про співпрацю.

  • Етап 1. Визначення точок дотику, де практична експертиза спеціалістів компанії доповнюватиме академічну складову університетських програм. Планування навчального року та затвердження курсу.

  • Етап 2. Планування дисципліни та підготовка програми (вивчення ринку, створення плану, погодження з лекторами).

  • Етап 3. Допомога з методичною документацією для ЗВО та студентів.

  • Етап 4. Підготовка навчальних та методичних матеріалів (презентацій до лекцій, домашніх завдань, лабораторних), погодження з представниками університету.

  • Етап 5. Організація зручних форматів комунікації між студентами, викладачем та менеджером (створення чатів, розсилок, роадмапів, налаштування платформ — GitHub, GitLab, Classroom тощо).

  • Етап 6. Знайомство зі студентами, встановлення «правил гри», написання інструкцій.

  • Етап 7. Запуск та ведення курсу.

  • Етап 8. Моніторинг.

  • Етап 9. Підбивання підсумків й закриття відомостей.

  • Етап 10. Ретроспектива та аналіз результатів.


Лектор-експерт від компанії залучається до створення актуальної програми та підготовки презентацій. Менеджер проводить глибоке дослідження, який матеріал викладається у міжнародних університетах та комерційних курсах. Оскільки спільні навчальні програми ми запускаємо з 2019 року, то можемо аналізувати попередній досвід та опитувальники студентів. З цим дослідженням менеджер приходить до лектора, і ми фіналізуємо програму. Концепція програми може валідуватися з викладачами та спеціалістами кафедри університету.





Протягом останніх років заняття перейшли в онлайн. Тому завдання менеджера — подбати про запис відео та публікацію в правильних джерелах, організацію стримінгу, підключення техніки, за потреби — монтаж та корекцію звуку. Усі студенти мають вчасно отримати посилання та доступи.


Менеджер бере на себе усю комунікацію зі студентами, відповідаючи на численні запитання: «коли лекція», «яке домашнє завдання», «я забув здати лабораторну, що мені робити», «у мене не відкривається посилання», «а де знайти матеріали», «а коли будуть результати тестів» та багато інших. Часто студенти питають одне й те саме, адже вони доволі неуважні. Цей шквал запитів важливо систематизувати.

Якщо у викладача від компанії є потреба, менеджер може допомогти йому підготуватися до виступу, зробити кілька прогонів лекції або допомогти опрацювати фідбек студентів. Наприкінці кожного семестру команда проводить ретроспективу та підбиває підсумки. За кілька років шляхом проб і помилок ми знайшли справді зручний формат онлайн-освіти з використанням сучасних інструментів.


Протягом навчального семестру, менеджер допомагає із документацією в частині, погодженій з кафедрою:

  • ​оформлення тематичних планів, шкал оцінювання;

  • написання анотації до дисципліни на платформі;

  • заповнення усіх відомостей, виставлення балів, звіряння зі списками;

  • написання невеликих звітів для кафедр чи координаторів після закінчення курсу.


Якби розробник робив усе це самостійно, це б займало близько 15-20 годин на тиждень. Завдяки залученню менеджера вдається скоротити цей час до 3-5 годин. Це дає змогу залучати до викладання спеціалістів високого рівня з унікальною експертизою.


Від освіти, яку сьогодні отримують студенти технічних спеціальностей, залежить те, як виглядатиме ІТ-індустрія України за 10 років. Розуміючи це, Genesis системно інвестує в освітні програми ресурси та час найкращих спеціалістів Senior- та C-level. Вони готові дати студентам те, чого самі не отримали в університетах — сучасні практики розробки та експертизу розвитку ІТ-продуктів на глобальних ринках.

Підписуйся на нашу розсилку та отримуй корисні матеріали першим!

Надаючи вашу електронну адресу, ви погоджуєтесь з нашою Політикою приватності.

Дякуємо, що підписалися.

image-from-rawpixel-id-5996033-png.png
bottom of page